Transcripció
I una memòria…
Quines habilitats podries dir que et va donar la música o el piano?
Sobretot, ser disciplinada, perquè has d'estudiar molt un instrument si el vols tocar bé. Has de fer unes hores de pràctica i tindre una rutina. I després, també la memòria visual i la coordinació entre les mans, perquè en el piano una mà fa una cosa, l'altra fa una altra i has de llegir dos partitures alhora… I bé, és un treball de desenvolupament cerebral que supose que al final t'ajuda també a focalitzar l'atenció.
Igual com les persones, els monuments o, fins i tot, les obres musicals, les paraules també tenen una història darrere. En la nostra llengua, la majoria dels mots provenen del llatí. Tot i això, segons com han evolucionat són d'una manera o d'una altra.
Així doncs, tenim els cultismes, que són les paraules que han evolucionat directament des del llatí clàssic i que mantenen una forma similar a la paraula original (ŏcŭlus >ocular), i les paraules patrimonials, que han evolucionat a partir de la llengua parlada i, normalment, han experimentat més transformacions (ŏclu >ull).
En aquest fragment, per exemple, l'entrevistada gasta la paraula cerebral, presa de la paraula llatina cerĕbrāle. Amb aquesta explicació per endavant, sabries dir si les paraules d'aquesta activitat són cultismes o paraules patrimonials?