Directes
La televisió d'À Punt en directe

5 cèntims | A escola

En aquest capítol de 5 cèntims, Nelo Gómez, el presentador, ens farà de mestre i explicarà part del vocabulari relacionat amb l'àmbit escolar.

5 cèntims | A escola. Nivell A2

Transcripció

Com esteu, alumnat predilecte meu? Vos abellix vindre a classe amb mi? En eixe cas, obriu els quaderns perquè esteu en el lloc adequat. I és que hui aprendrem les paraules necessàries per a anar a escola, i també les formes de salutació bàsica de manera formal i d'informal.

L'escola és un dels primers llocs on ens obliguen a passar molt de temps durant la infància. I és que, des de ben prompte, ja anem a classe i som alumnes. Després ens obligaran a treballar i a moltes altres coses. Bé, a alguns ens ha costat una miqueta anar a escola, però hem sigut alumnes. I vosaltres, heu sigut bons alumnes? Vos atreviríeu a tornar-hi? Algunes de les instal·lacions més importants del centre són...

I, si ja tens una edat, com tinc jo, un dels llocs que hem de tindre sempre controlats són els banys. El màxim o la màxima responsable d'una escola és el director o la directora. Un altre dels càrrecs més importants és el de cap d'estudis. Alguns privilegiats solíem estar tots els dies al seu despatx. "Nelo, al despatx del cap d'estudis!".

Seguim! Tres dels elements d'una aula són: Nosaltres, com a estudiants, sempre hem de portar dins la motxilla: Perquè sempre ens poden fer falta per a calçar una taula. Esta està bé, eh? Sí. Totes i tots hem tingut una assignatura preferida, encara que moltes vegades, el motiu haja sigut tindre un bon mestre o una bona mestra impartint eixa matèria. Estic segur que, des que veieu estos vídeos, la vostra matèria preferida és el valencià. A que sí? Veritat que sí? Veritat? Ahhh. De res! Siga com siga, quan comença el curs, hem d'organitzar-nos els horaris del trimestre i apuntar-nos en l'agenda la data dels exàmens. (ESPANTAT) Exàmens! Tranquil·litat i bons aliments. Si no volem que ens agarre el bou i ens donen carabasses, el que hem de fer és estudiar amb antelació, fer els deures i, si a més volem ser uns alumnes destacats, acudir a les tutories. (Pilota botant)

Si hem fet tot el que calia, al final obtindrem un aprovat. O inclús, una bona nota. Un notable o un excel·lent. Però si heu deixat el temari per a l'últim moment, vos emportareu un suspens. Que és el que obtindreu vosaltres, si no dieu que jo soc el vostre mestre preferit. Veritat, eh? Un dels moments més divertits del dia a l'escola és l'hora del pati, on podem jugar, esmorzar, fer amics, també… Això sí, quan sona el timbre, hem de tornar a la dura realitat. Si no és que decidim fer campana… Si em jutgen per incitar a l'absentisme escolar ho negaré tot.

(Música divertida)

—No tot és estudiar en la vida. També podem jugar, i juguem amb…

—Alonso.

—Alonso. D'on eres?

—D'Alcàsser.

—Què estudies?

—Ciència de Dades, al Politècnic.

—Ciència de Dades, això què és?

—Matemàtica, números…

—Alonso, el joc és molt senzill. Jo et diré una paraula i tu l'has de lletrejar, d'acord? La primera paraula, Alonso, és… pissarra. Amb una s, has dit? Estàs convençut d'això?

—No. Canvie a dues.

—I la resposta és, ara sí, correcta! Pissarra, amb dos s i amb dos r. D'acord? Segona paraula. Vinga, Alonso, que si les aproveu totes podreu eixir… d'excursió. Com lletregem excursió? Vols dir que porta accent la o?

—Sí, tancat.

—I una s només.

—Sí.

—I has dit x?

—Sí.

—Molt bé… Correcte, Alonso! S'ha guanyat l'excursió, per favor. Efectivament, amb ics i amb una esse, en este cas. I l'accent tancat en la o. Molt bé, Alonso. Anem per la tercera?

—Anem cap allà.

—No sé si d'açò també gasteu o ja no s'estila portar… motxilla. Sí, senyor! Perfecte, és un alumne excel·lent! Excel·lent, molt bé. Ll, t, x atenció. Molt bé, Alonso, ara has de lletrejar… Nelo és el millor profe de valencià que he tingut mai, endavant!

—Eh…

—No, no! (RIU) És conya, és conya! Gràcies, que vaja molt bé i sort amb tot.

—Gràcies, home.

—Ens veiem amb numerets i tal.

—(RIU) Adeu.

Ara que ja vos he fet cinc cèntims del vocabulari bàsic de l'escola, és moment d'aprendre a articular frases senceres. Vos mostre alguns exemples de frases formals. Voleu més exemples? Ací els teniu. I en cas que sigueu vosaltres els professors, podeu utilitzar estes oracions. Bé, si ja esteu avorrits de tanta formalitat, passem ara a opcions per a saludar informalment els companys: Serà per a tu, que no tens examen. En valencià, si és de dia, és més propi dir bon dia durant tot el dia, i no bon dia i bona vesprada. I si és de nit, diem bona nit. Més salutacions informals: Tenim més opcions per a saludar que jo carabasses en matemàtiques. I ja en són! Però també ens podem acomiadar informalment amb frases com… Tot seguit, vos presente algunes converses informals que solen produir-se a l'escola.

Esta jo l'he gastada de vegades… Si eres molt estudiós o estudiosa, et poden servir estes altres…

Atenció! Recorda que manar significa ordenar o exercir l'autoritat i no té res a vore amb el verb enviar. Des d'ací et mane que ho digues bé. I si t'agrada més la part de socialitzar, pots fer servir estes expressions. Vosaltres quedeu-vos en 5 cèntims. I fins ací el nostre retorn a escola. No ha sigut tan traumàtic com m'esperava, eh? De fet, ja tinc ganes de fer campana. (RIU) Deu ser que estic en una segona joventut? En fi, fins a la pròxima!

Vocabulari

Ara que ja saps bona cosa de vocabulari de l'escola és l'hora de posar-lo en pràctica amb la següent activitat digital.

Nivell A1 Vocabulari 5 cèntims