Anima't a llegir teatre
La lectura és un dels millors recursos per a aprendre una nova llengua, però, en alguns casos, ens dona un poc de peresa. Per això, t'animem a llegir algunes obres teatrals que t'entretindran i, al mateix temps, et faran millorar les habilitats lingüístiques.
Com saps, una de les tasques que més ens pot ajudar quan estem introduint-nos en una nova cultura o estem aprenent un idioma és la lectura. Encara que volem llegir, moltes voltes no trobem un llibre que ens cride l’atenció o que ens motive a llegir-lo en qualsevol moment que tinguem lliure. Per això, pot ser interessant llegir un gènere que normalment es fa més amé, però que, de vegades, passa desapercebut: el teatre. En la Comunitat Valenciana podem trobar diversos autors que poden resultar interessants si tens curiositat pel teatre, com ara Paco Romeu, Gemma Miralles i Jesica Fortuny.
En primer lloc, tenim Romeu, un escriptor que s’ha dedicat principalment al teatre infantil, però que també disposa d’obres dirigides al públic adult. No obstant això, ell mateix considera que els seus textos infantils tenen una major càrrega de contingut social i polític que els dirigits als adults. El dramaturg ha rebut diversos premis, com el Ciutat de València Eduard Escalante, per Play (2018); el Premi SGAE de Teatre Infantil per Astrolabi (2018), o el Premi de Teatre Pep Cortés Ciutat d’Alcoi per Gulliver captiu (2020).
L’autor, que escriu tant en valencià com en castellà, destaca que, encara que llegir teatre sempre és recomanable, es tracta d’un acte inconclús i, per tant, és important que els textos s’estrenen en un escenari.
En segon lloc, Gemma Miralles, una dramaturga que ha dirigit diverses obres teatrals com Circus, Lennon o Una teoria sobre això i que va presentar la primera obra escrita per ella mateixa en 2017, anomenada De Sukei a Naima. Aquesta obra, que va guanyar el Premi Eduard Escalante de Teatre, ens desplaça fins a 1609, concretament a l’expulsió dels moriscos, però al mateix temps, es tracta d’una història que tracta temes actuals, com les injustícies provocades per la intolerància, la integració dels immigrants o el desarrelament.
A banda, també va ser l’encarregada, juntament amb la companyia de teatre La Dependent, d’adaptar al teatre la popular novel·la d’Isabel-Clara Simó Júlia. Aquesta tasca va ser tot un repte perquè va haver de reduir una gran quantitat de pàgines a uns pocs diàlegs.
Per últim, considerem que cal destacar una altra dona, ja que han sigut invisibilitzades durant tota la història. En aquest cas parlem de Jesica Fortuny, docent, actriu i dramaturga, la trajectòria de la qual es troba lligada a l’Escola Municipal de Teatre de Picassent. Encara que es dedica principalment a la docència i el treball amb persones amb diversitat funcional i en risc d’exclusió social, el 2012 va publicar Nora, la seua primera obra, que va sorgir gràcies al treball que va realitzar amb víctimes de violència de gènere i maltractament psicològic. Nora és una dona plena d’il·lusió que veu com tot canvia quan comencen a maltractar-la, però que començarà un inesperat viatge gràcies a una entrevista de treball.
A més, Fortuny també escriu per a la revista Saó, on publica textos relacionats amb el teatre en els quals reflexiona sobre els canvis que s’estan produint en el món de les arts escèniques, la responsabilitat que comporta treballar en teatre i la importància que té donar valor al treball desenvolupant per creadores, actrius, escriptores, etc.
Esperem que aquests autors et motiven a començar a llegir teatre i, fins i tot, a assistir a representacions teatrals, ja que suposarà una experiència enriquidora i que, a més, et podrà ser útil en l’aprenentatge de valencià. I, com diu Jesica Fortuny: “Llegir teatre és una aventura imaginària que no podem negar a la societat, hem d’escriure, publicar, llegir i representar teatre”.