Directes
La televisió d'À Punt en directe

L’aprenentatge digital, una revolució en l’ensenyament

Segur que has utilitzat alguna eina digital per a aprendre sobre algun tema, o almenys per a complementar l’aprenentatge. Sabies que l’aprenentatge digital ha suposat una gran revolució a l’hora de transmetre coneixement?

04 de setembre 2024 - 14:29

L’educació ha experimentat una evolució constant al llarg del temps, adaptant-se a les necessitats canviants de la societat i aprofitant els avanços tecnològics per a millorar els mètodes d’ensenyament i aprenentatge. Una de les majors revolucions que s’han produït és precisament el tema que tractarem a continuació: l’aprenentatgedigital.

Primer de tot, què és l’aprenentatge digital?

L’aprenentatge digital consisteix a usar les tecnologies per a facilitar l’educació. Aquest concepte abasta un ampli ventall d’eines i recursos, des de plataformes en línia fins a aplicacions mòbils, passant per ferramentes de realitat virtual.

Aquest tipus d’aprenentatge no només facilita l’accés a continguts educatius des de qualsevol lloc i en qualsevol moment, sinó que també complementa l’aprenentatge tradicional. Un clar exemple el trobem amb la inclusió d’activitats digitals en els llibres de text tradicionals, que permet tractar el temari d’una manera més completa.

La gamificació en l’aprenentatge

Una estratègia que s’ha vist potenciada amb la digitalització de l’aprenentatge és l’anomenada gamificació. Es tracta d’una estratègia educativa que aplica elements propis del joc, com poden ser els nivells, els reptes o les recompenses, a contextos d’aprenentatge per a motivar l’estudiantat i fer el procés més interactiu i entretingut.

La gamificació ha demostrat ser una eina poderosa per a captar l’atenció dels alumnes, augmentar la seua participació i facilitar la comprensió de conceptes, ja que permet experimentar l’aprenentatge d’una manera més dinàmica i immersiva. A banda, aquesta estratègia permet personalitzar l’experiència educativa, ja que les plataformes digitals sovint ofereixen rutes d’aprenentatge que s’adapten a l’alumnat.

També és important destacar que la gamificació pot facilitar el desenvolupament de competències clau, com ara la resolució de problemes, la col·laboració i el pensament crític. A través de jocs i reptes, l’alumnat ha d’aplicar el que ha aprés en situacions pràctiques, la qual cosa enriqueix l’aprenentatge; inclús pot promoure la interacció entre companys i el treball en equip, ja que en alguns casos s’hauran d’enfrontar a competicions o missions cooperatives.

L’impacte de la intel·ligència artificial en l’aprenentatge

Una de les innovacions més revolucionàries dins de l’aprenentatge digital (i de la tecnologia en general) és la intel·ligència artificial. En una entrevista per a l’editorial Bromera, Carles Sierra, director de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial, comenta que la IA permet adaptar l’aprenentatge a l’alumnat i això, quan ho fa un docent, és molt costós.

A banda, segons Sierra, «la IA té una gran capacitat d’anàlisi. Pot analitzar les dades de la pràctica docent, de l’alumnat, de les activitats que fan, dels exàmens, etc., i a partir d’eixes dades veure quines mancances hi ha dins d’una aula, quins temes s’han de reforçar, quins alumnes s’estan despenjant... Hi ha moltíssima informació que es pot traure de les dades».

Col·laboració i aprenentatge digital

Una por comuna que es té a l’aprenentatge digital és la falta d’interacció entre alumnat o entre alumnat i equip docent. Realment, aquest model d’aprenentatge pot fomentar la col·laboració, perquè s’eliminen les barreres físiques, la qual cosa permet que l’estudiantat col·labore en projectes i puga compartir coneixements sense que la seua ubicació siga un obstacle.

Eines i recursos digitals per a aprendre llengües

A banda de les ja esmentades activitats digitals i de tots els possibles recursos que s’empren a classe, hi ha nombroses ferramentes que es poden incorporar a l’aprenentatge, com per exemple a l’estudi d’idiomes.