Coneixes el tractament integrat de llengües (TIL)?

TIL-portada

El tractament integrat de llengües és una metodologia d'ensenyament cada vegada més popular però, saps en què consisteix?

El tractament integrat de llengües (TIL) és una metodologia d’ensenyament que té com a objectiu integrar l’aprenentatge de diverses llengües en un únic procés educatiu. La idea és que l’alumnat puga aprendre diversos idiomes al mateix temps, de manera que puga relacionar-les i comprendre’n millor les similituds i les diferències.

Aquesta metodologia és cada vegada més popular en molts països gràcies a tots els avantatges que presenta, ja que prepara els estudiants per al món globalitzat en què vivim, en el qual conéixer diferents llengües és una habilitat molt valuosa i demandada, tant per a la vida professional com per a la personal.

En què consisteix el tractament integrat de llengües?

La metodologia s’enfoca, principalment, en l’aprenentatge integrat de les llengües oficials d’un mateix territori i es pot implementar en diferents nivells educatius. Una de les metes principals és fomentar el plurilingüisme i la comunicació intercultural, a més de desenvolupar la competència lingüística i comunicativa dels i de les estudiants.

A més, és important destacar que el TIL es basa en projectes i activitats que requereixen l’ús dels diferents idiomes que estan implicats en el procés educatiu. A banda, busca una integració curricular i una coordinació entre l’equip docent per a facilitar el procés d’aprenentatge dels alumnes.

Avantatges del TIL

Aquest model d’ensenyament té diversos beneficis, entre els quals hi ha:

  • Foment del plurilingüisme i la comunicació intercultural. Com hem dit, dominar diversos idiomes és cada vegada més important. El TIL facilita la comunicació amb persones d’altres cultures i territoris, cosa que obrirà noves portes a l’alumnat.
  • Millora de la competència lingüística i comunicativa de diferents llengües. Amb aquest model, els estudiants entenen millor les similituds i les diferències entre llengües. Com que aprenen diversos idiomes alhora, poden comparar-ne les estructures gramaticals, el vocabulari, la pronunciació, etc., i així tindre una visió més àmplia de com funcionen.
  • Motivació dels estudiants. El TIL implica un aprenentatge més actiu i participatiu, ja que es basa en projectes i activitats que requereixen la utilització de diverses llengües. Com que els estudiants veuen la utilitat i la rellevància pràctica del que aprenen, l’interés i la motivació per l’aprenentatge augmenta considerablement.

Com integrar el TIL adequadament

Implementar una nova metodologia a l’aula no es pot fer de la nit al dia. Per això, és important ser pacients i realistes, requereix certa formació i un període d’adaptació. Alguns dels requeriments per a implementar el TIL són:

  • Coordinar l’equip docent de les diverses assignatures. Encara que es dispose de professorat altament qualificat, és necessari que puguen treballar conjuntament per a dissenyar projectes i activitats que demanen l’ús de diverses llengües.
  • Seleccionar els objectius i les estratègies que se seguiran. Per a poder implementar el TIL de la millor manera possible tot l’equip docent ha de conéixer quines llengües s’ensenyaran, quins són els objectius marcats, com planejar les classes...
  • Disposar dels materials didàctics adequats. Els elements que s’utilitzen haurien d’estar dissenyats d’acord a aquesta metodologia. És interessant que proporcionen activitats i projectes que integren l’ús de diverses llengües i que siguen adequats per al nivell i l’edat dels estudiants.
  • Utilitzar estratègies pedagògiques adequades al TIL. És fonamental utilitzar mètodes i tècniques d’ensenyament que involucren els estudiants en activitats que impliquen la seua participació i, al mateix temps, l’ús dels diferents idiomes. Algunes d’aquestes estratègies poden incloure el treball en equips, l’elaboració de projectes, la simulació de situacions reals, etc.
  • Avaluar adequadament el progrés de l’alumnat. Com que la metodologia és diferent, la manera d’avaluar-la també hauria de ser-ho. A l’hora d’avaluar, és important que el professorat treballe conjuntament per a dissenyar una rúbrica d’avaluació que siga coherent i que tinga en compte el progrés en cada llengua.

Com coordinar les assignatures implicades

Organitzar-se conjuntament no sempre és fàcil; per això, et presentem alguns consells:

  • Pactar reunions. Compatir els horaris i establir reunions periòdiques, facilita fer un seguiment de l’evolució de l’alumnat, compartir estratègies, etc.
  • Planejar activitats en conjunt. Les activitats que impliquen l’ús de diverses llengües serveixen perquè l’alumnat siga conscient de la practicitat del que està aprenent. Alguns d’aquests projectes poden ser l’elaboració d’un pòdcast, fer un mural, escriure un guió, preparar una representació teatral...
  • Compartir documents. Identificar els continguts i els objectius a assolir és fonamental. A més, els documents compartits poden servir per a marcar temps, col·laboracions i programacions, entre d’altres.

Com veiem, integrar una nova metodologia no és una tasca senzilla, però si a l’hora d’avaluar els avantatges i els inconvenients, considerem que pot ser el més adequat, seria molt interessant intentar-ho. Si s’implementa adequadament, el TIL pot ser una metodologia efectiva que permetrà fomentar el plurilingüisme i la competència lingüística i comunicativa dels estudiants.

Coneixies aquesta metodologia d’aprenentatge de llengües? Creus que pot ser útil?

També et pot interessar

stats