Aprendre un idioma en la infància vs. en l’edat adulta
Aprendre una nova llengua és una experiència diferent depenent de l’etapa de la vida en què ho faces. Hui, t’expliquem quines són les diferències i alguns trucs perquè l’aprenentatge siga més senzill.
Segurament hauràs sentit més d’una vegada que aprendre un idioma durant la infància és molt més senzill que quan ja eres adult. Encara que això és cert, no t’has de preocupar! Començar a parlar una nova llengua és perfectament factible.
Hui explorarem les diferències clau entre estos dos moments de la vida pel que fa a la capacitat d'aprenentatge d'idiomes, els avantatges i desavantatges de cada etapa i algunes estratègies per a maximitzar l'èxit en ambdós casos.
El funcionament del cervell
En la infància, el nostre cervell és altament plàstic, cosa que permet absorbir informació d’una manera més «automàtica». Quan un xiquet està exposat a diverses llengües, pot aprendre-les amb gran fluïdesa, gràcies al fet que:
- Fins als 7-10 anys, el cervell està especialment predisposat a l’aprenentatge d’idiomes.
- Els xiquets tenen una gran capacitat per a desenvolupar una pronúncia semblant a la d’un parlant nadiu, ja que poden distingir sons que potser els adults troben més difícils.
- Els xiquets aprenen, sobretot, per imitació i l’exposició constant, sense necessitat d’explicar regles gramaticals explícites.
- Aprendre un idioma des de xicotet permet adoptar elements culturals associats a esta llengua, de manera que pot promoure una major empatia cultural.
- En la infància hi ha més absència de filtres, per tant, no hi ha tants prejudicis ni por de cometre errors, cosa que facilita l’aprenentatge.
Durant la vida adulta, el cervell està més estructurat i especialitzat, cosa que té alguns punts forts, com que:
- Podem entendre les regles gramaticals i les estructures lingüístiques de manera conscient gràcies a la capacitat d’aprenentatge explícit i a l’anàlisi i la reflexió.
- Els adults podem aprofitar els mètodes d'aprenentatge estructurat, com ara manuals, cursos en línia i aplicacions, que poden accelerar el progrés.
- Disposem de major experiència, o siga, d’un context cultural i cognitiu major i, per tant, podem establir connexions i recordar vocabulari.
- Sovint, tenim un propòsit específic quan aprenem un idioma en l’edat adulta, com aconseguir un treball, viatjar, immigrar, etc., de manera que la motivació i el compromís augmenten.
- Els adults podem accedir a una gran varietat de recursos per a aprendre idiomes: llibres, pòdcasts, pel·lícules, intercanvis lingüístics i viatges, etc.
Quins desafiaments trobem?
Durant la infància, tenim una major dependència del context, és a dir, estem immersos en un entorn en què l’idioma es parla constantment; sense esta immersió, l’aprenentatge seria més superficial. A més, el procés d’aprenentatge és més llarg, especialment si no hi ha prou exposició. D’altra banda, com que els xiquets no solen tindre una motivació conscient, podríem trobar certa falta d’interés, i com a conseqüència, una major dificultat per mantindre l’esforç en el temps.
En canvi, els adults podem trobar més dificultats per a aconseguir una millor pronúncia o eliminar un accent que ja teníem marcat. També cal destacar que és habitual que tinguem més inseguretati por a l’hora de cometre errors, cosa que limita la disposició de practicar l’idioma. Per últim, no podem obviar que els adults solem tindre més limitacions de temps i els nostres horaris ens limiten la quantitat d’hores que podem dedicar a l’aprenentatge.
Algunes estratègies per a maximitzar l’aprenentatge
Per als xiquets, pot ser interessant:
- Crear un entorn immersiu: escoltar contes, cançons, pel·lícules i programes en l'idioma objectiu.
- Introduir l’aprenentatge ludificat: utilitzar jocs i activitats per a fer que l'aprenentatge siga divertit. En l’entrada «Jocs divertits per a repassar llengua» hi ha algunes idees.
- Fomentar la interacció: encara que els xiquets habitualment estan immersos en l’idioma, cal tindre en compte la importància d’interactuar amb altres parlants nadius.
Els adults podem:
- Establir objectius clars: valorar les nostres necessitats, els nostres punts forts i febles i el que volem aconseguir.
- Practicar de manera consistent: tindre una rutina per a aprendre, encara que siga una xicoteta estona cada dia, permetrà integrar millor l’idioma.
- Si estàs en el camí d’aprendre valencià, no oblides utilitzar tots els recursos d’Apunts de Llengua!
Aleshores, quin és el millor moment per a aprendre un idioma?
Com hem observat, ambdues etapes tenen avantatges i desafiaments. El més important és ser conscient que mai és tard per a aprendre una llengua, ja que tant els xiquets com els adults podem aconseguir un alt nivell de domini de l’idioma si som constants i utilitzem les estratègies adequades. Així que, si estàs considerant aprendre o perfeccionar una nova llengua, no deixes que l’edat siga un impediment!