Com afrontar el nou curs (i adoptar l’hàbit lector)

com afrontar el nou curs

La tornada a l’aula després de les vacances d’estiu pot ser tot un desafiament tant per a l’alumnat com per a l’equip docent però, com fem que la transició siga el més lleu possible?

Potser ja has començat les classes o, en el cas dels més afortunats, estàs a punt de fer-ho. Siga com siga, segur que es tracta d’un curs ple d’ensenyaments i reptes que et permeten millorar i aprendre a muntó.

Si sou docents, segur que heu preparat activitats perquè l’alumnat comence amb bon peu, com redaccions sobre les vacances, dinàmiques divertides, etc. Com comentàvem en «L’aprenentatge digital, una revolució en l’ensenyament», l’inici de curs és també una oportunitat perfecta per a introduir la tecnologia a les aules. A més, pot servir d’ajuda per als temes que tractarem en aquesta entrada.

Afrontar el curs amb motivació i disciplina

Encara que intentem mantindre la motivació durant el curs, moltes vegades aquesta desapareix, pot ser perquè els estudis no han eixit com esperàvem, perquè tenim dificultats per a aprendre o simplement perquè estem cansats.

Quan la motivació ens falla, la disciplina esdevé l’eina clau per a mantindre la constància en l’aprenentatge, tant per als docents com per als estudiants. Per aquest motiu, és fonamental establir una rutina estructurada que permeta seguir avançant inclús quan no estem animats. Per a aconseguir-ho, els docents poden intentar crear un bon ambient d’aula on les expectatives siguen clares i els objectius ben definits i, sobretot, en què l’alumnat puga expressar-se lliurement. Si, en canvi, eres estudiant, és important recordar que és normal que hi haja moments en què cometes errors o en què no veges les coses clares.

Com aconseguir (o fomentar l’hàbit lector)

Per a un estudiant, adoptar l’hàbit lector és essencial per a millorar aspectes com la comprensió de la llengua o el vocabulari. Començar amb materials que siguen d’interés personal és una manera efectiva d’iniciar-se (o reiniciar-se) en la lectura. Com a docent, pot ser útil que en compte de recomanar un únic llibre, es faça una llista amb diverses lectures que puguen ser d’interés per als estudiants. Per a elaborar la llista es pot comentar amb ells quins gèneres o temàtiques els agraden més i, a partir d’ahí, buscar lectures que s’ajusten i que, al mateix temps, siguen adequades per a l’edat i el nivell educatiu.

Si eres l’estudiant, una vegada hages triat el llibre que vols llegir, pots buscar si s’adequa al teu nivell i, si no, sempre pots preguntar a l’equip docent perquè et diguen si és apropiat o et recomanen altres llibres similars. Si trobes el gènere que més t’agrade, pots fer un pas més i buscar clubs de lectura en què llisquen d’històries afins als teus gustos. Així, la lectura no només serà un hàbit per a aprendre, sinó també un moment d’interacció social. En  «Els clubs de lectura: compartir l’acte de llegir», en trobaràs els beneficis i una breu descripció sobre l’origen.

Participació en esdeveniments culturals

Actualment, se celebren moltíssims esdeveniments, els quals moltes vegades ni sabem que es fan. Ara és un bon moment per a començar a estar-ne assabentat! Segur que trobes actes, fires o activitats que s’ajusten al que estàs estudiant.

Organitza’t!

Quan estudies, és important organitzar-se (o almenys, intentar-ho). Algunes tècniques bàsiques que poden ser d’ajuda són l’elaboració d’un calendari, anotar les tasques del dia en una agenda i ordenar-les per urgència i importància o saber en quin moment del dia estàs més centrat.

També pot ajudar dividir les tasques més costoses en parts menudes, cosa que no només t’ajudarà a organitzar-te i avançar, sinó que també et motivarà perquè seràs més conscient dels teus avanços i sabràs quant et queda per a finalitzar una determinada tasca.

Dedica temps a descansar la ment

Està clar que per a aprendre has d’estudiar i dedicar temps al que vols aconseguir però, és important desconnectar. En primer lloc, has de saber que passar hores estudiant sense cap descans pot ser altament improductiu, ja que la ment se satura i, per molt de temps que dediques, no serà profitós. Per això, és recomanable fer descansos, com indica la tècnica Pomodoro, que consisteix a dividir l’estudi en blocs de 25 minuts de concentració seguits d’un descans de 5. Una vegada hages completat quatre blocs, hauràs de fer una parada més gran d’entre 15 i 30 minuts. Si has provat aquesta tècnica i no et funciona, pots provar-ne d’altres que segur que s’ajusten a tu i, a més, sempre pots adaptar-les de la manera que millor et vinga.

A banda, recorda que s’han d’intentar traure moments per a altres activitats d’oci, com l’exercici físic, el contacte amb la natura o les relacions personals. Dedicar més temps a estudiar no farà necessàriament un estudi més profitós, establir una rutina que incloga estudi i oci pot ser la clau! 

També et pot interessar

stats